تحميل المجلة الاكترونية عدد 1077

بحث

أحمد سلامة يحكي موقفين إنسانيين لعادل إمام وليلى علوي

أحمد سلامة

أحمد سلامة

أحمد سلامة

أحمد سلامة

خلال استضافته في برنامج "مع خيري" الذي يقدّمه الإعلامي خيري رمضان عبر قناة "المحور"، كشف الفنان أحمد سلامة عن موقف محرج تعرض له خلال تصوير فيلم "المولد" في قبرص وكيف تعامل معه النجم عادل إمام بإنسانية، إضافة الى موقف مماثل جمعه بالنجمة ليلى علوي.

قال سلامة: "نزلت أدفع الحساب علشان نرجع مصر، لقيت فاتورة بحوالي 3 آلاف جنيه قبرصي، وكان أيامها بستة جنيه مصري ورقم...، والممثل لو صابح مسافر بيشتري هدايا بالعملة وكان مش معايا ولا مليم، وابتديت أبص في الأوتيل أشوف همسح وأنضف إيه". وتابع: "اتصلت بأستاذ عادل وقلت له على المشكلة، فقال خد شنطتك واستناني، ونزل أخدني وركبنا الباص وسافرنا ومعرفش حصل إيه، لكن الفاتورة اتدفعت".


وأوضح أحمد سلامة أنه حاول رد قيمة الفاتورة إلى عادل إمام قائلاً: "حبيت في مناسبة أرجّع له الفلوس، فقال لي يا أحمد إنت فاكر إن أنا اللي دفعت؟ أنا بقول للإنتاج وهو يدفع، بس إنت جدع، ومن يومها ربطتني به صداقة استمرت فترة وأنا أحترم جداً هذا الرجل".

كما كشف سلامة عن كواليس بداية تعرّفه الى النجمة ليلى علوي، أثناء فترة تقديمه أحد البرامج التلفزيونية، فقال: "إحنا كنا صغيرين، وليلى علوي أصغر مننا، وكنا بنعمل برنامج اسمه جيل 2000، أنا وعبد الله محمود؛ الله يرحمه ومحسن محيي الدين، مع الجميلة ربّنا يديها الصحة منى جبر، وكان البرنامج أسبوعي والمفروض كل فترة تطلع معانا بنوتة في الحلقات".

وأضاف: "في يوم مخرج البرنامج نبيل عبد العظيم قال أنا أعرف مدام ستلا في البرنامج الأوروبي وهي عندها بنوتة لذيذة، وحضرت الفنانة الجميلة ليلى علوي وكلنا تبارينا في الحصول على إعجابها، لكن أنا كنت مهتم إلى حد كبير، هي كانت ولغاية دلوقتي قمر وحاجة تخض... أنا كنت أقرب واحد من ليلى، وكانت صغيرة وأول مرة تقف قدّام كاميرا، وإحنا كنا دايما معاها ونقول لها على إضاءتها إزاي".

وأشار أحمد سلامة إلى موقف إنساني لا ولن ينساه مع ليلى علوي قائلاً: "أثناء عرض فيلم "يا دنيا يا غرامي" في "مهرجان القاهرة السينمائي" نادوا على أبطال الفيلم يطلعوا على المسرح، وهي مع نجوميتها الضخمة فضلت واقفة تحت تدور عليَّ لغاية ما رُحتلها وخدتني من إيدي وطلعنا المسرح".

المجلة الالكترونية

العدد 1077  |  آب 2024

المجلة الالكترونية العدد 1077