تحميل المجلة الاكترونية عدد 1076

بحث

بالفيديو - حنان تردّ على تصريحات إيناس الدغيدي عن المساكنة

حنان

حنان

حنان

حنان

خلال حوارها مع الإعلامية مروة صبري في برنامج "قعدة ستات" المذاع عبر قناة "ألفا"، أكدت المطربة حنان رفضها لما يُسمّى بـ"المساكنة"، وذلك بعد التصريحات الأخيرة التي كشفت فيها المخرجة إيناس الدغيدي عن خوضها هذه التجربة قبل سنوات.

وقالت حنان: "المخرجة إيناس الدغيدي أكيد عارفة الحرام إيه ومش بتقرّب له، ومفيش حاجة اسمها مساكنة".


وأضافت: "المسلم عليه تكليف يصوم ويصلّي، يا إما تمشي بباقي التكليف يا إما بلاش، وإنت عندك شروط وربّنا إداك كراسة تمشي بيها وتعدّي بسلام. لو إنت عايزة تؤلفي وتعملي حاجات من عندك إنت حرّة، لكن تحمّلي العواقب لأن ربنا شايف لك الصح، وربنا سابنا مخيّرين في حاجات كتير أساسها التديّن وأمشي صح أو غلط".

وكشفت حنان كواليس تجربتها مع حضور جلسات الدروس الدينية، ولماذا قررت الانسحاب من هذه الجلسات ودراسة الدين بنفسها، قائلةً: "أنا كنت مجادلة وبعض الأمور كنت مش عارفة أقتنع بيها، وأكبر حاجة خلّتني توقفت تماماً عن حضور دروس الدين وقررت أدرس بنفسي إن في أحد الدروس الداعية قالت أنا كمسلمة مينفعش أقرأ الغورنال أو يكون في تلفزيون في البيت لأنه حرام وشيطان، وإن دوري كمسلمة أربّي الأولاد وأطيع زوجي طاعة عمياء، وحرام أروح السيدة أو الحسين". وأضافت: "جادلت مع الداعية وقلت لها ده كلام غير منطقي، وانطردت من الدرس والجلسة".

وتحدثت حنان خلال اللقاء عن الفنانات اللاتي تعرّضن لصدمة من سلوك بعض الدعاة وقرّرن خلع الحجاب فقالت: "قابلت فنانات كتير قلعوا الحجاب، طبعاً مساكين دخلوا بعاطفتهم جداً وتأثروا بكلام ومشوا ورا شخص أو سيدة، ومعلوماتهم الدينية كانت بسيطة واتصدموا، مع إن ربّنا قال عرفوه بالعقل مش بالعاطفة".