تحميل المجلة الاكترونية عدد 1075

بحث

بالفيديو - سماح أنور: المجتمع يسعد عندما تصبح المرأة بلا قيمة

بالفيديو - سماح أنور: المجتمع يسعد عندما تصبح المرأة بلا قيمة

حلّت الفنانة سماح أنور ضيفةً على برنامج "قصة حقيقية" الذي تقدّمه الإعلامية سالي عبد السلام عبر القناة الأولى المصرية، حيث علّقت على مقولة "الست لما تمسك قرش بتبقى جبروت، لازم نقصقص ريشها".

وناقشت سماح خلال الحلقة مشكلة سيدة واجهت متاعب مع زوجها بعد زيادة راتبها، بسبب رغبتها في المشاركة بجزء منه في مصروف البيت والاحتفاظ بالباقي لنفسها واحتياجاتها، واقترحت على صاحبة المشكلة أن تسأل زوجها عن سبب غضبه، ولماذا يحتاج الزيادة في راتبها، على الرغم من مشاركتها بمبلغ أقل في السابق حسب اتفاقهما؟


وقالت سماح: "المجتمع بيبقى فرحان يخلي الست كائن ملوش قيمة طول الوقت، عشان الست فعلاً منجز عظيم في حاجات كتير". وأضافت: "لما الست تتعلق بالراجل وتصبر على بلاوي في الحياة بيضربها ويخونها، والستات بتصبر عشان مش قادرين يعيشوا لوحدهم"، وحذرت النساء من لعب دور الضحية، وترك تحديد اختياراتهنّ للآخرين.

وعلّقت سماح أنور أيضاً على مشكلة سيدة متزوجة تسعى للحصول على الدكتوراة، لكن زوجها يعارض ويخيّرها بين زواجهما ومواصلة الدراسة، فنصحتها بتحديد اختيارها وتنفيذه بغض النظر عن النتيجة، لأنها ستكون تعيسة إذا تخلّت عن طموحها وطموح والدها.


وقالت سماح أنور لصاحبة المشكلة: "تعمل اللي هي عايزاه وتتحمل النتيجة، اختيار يعني ناس حتزعل". وأضافت: "لما أختار شيء عكس اللي أنا محتاجاه أنا ببقى تعيسة، والناس اللي سمعت كلامهم مبيخدوش بالهم من اللي حصل في حياتي حتى لو كانوا أهلي".


المجلة الالكترونية

العدد 1075  |  أيار 2024

المجلة الالكترونية العدد 1075