تحميل المجلة الاكترونية عدد 1077

بحث

بالفيديو - القصة الكاملة لمشاجرة المايوه التي أثارت الانقسام في مصر

بالفيديو - القصة الكاملة لمشاجرة المايوه التي أثارت الانقسام في مصر

مشاجرة المايوه


أثار مقطع فيديو تداوله عدد من رواد "فيسبوك" في إثارة البلبلة والانقسام بين عدد كبير من الجمهور، حيث ظهر في الفيديو الذي التقط حول حمام سباحة إحدى قرى الساحل الشمالي، مشاجرة بين فريقين الأول يناصر ارتداء النساء المايوه الشرعي والنزول به إلى حمامات السباحة، والفريق الثاني يطالب بعدم نزولها بهذا الشكل .

وكانت إحدى السيدات قد ارتدت المايوه الشرعي ونزلت به إلى حمام سباحة القرية السياحية التي تقضي بها إجازتها لتفاجأ بمطالبات من بعض السيدات والرجال بالخروج من الحمام لأن المايوه شكله وحش، وهو ما أثار جدلاً كبيراً، حيث يراه البعض غير ملائم للنزول في تلك الأماكن، لأن أغلب المتواجدات يرتدين الـ"بكيني"، أو مايوه "قطعة واحدة".

ونشر مصطفى حسن، زوج السيدة صاحبة المايوه الشرعي، القصة عبر صفحته الشخصية على "فيسبوك"، قائلاً: "حصل لمراتي وأنا في حمام السباحة، لقيت سكان جايين يقولولها وإحنا في المية ماينفعش تنزلى باللبس ده أو بالمايوه ده!! قالت ليه بكل استغراب وخوف، كما لو كانت عملت حاجة غلط.. واحدة عندها شاليه زيها زي أي حد ويجي ناس يقولوا لها اخرجي عشان انتي لابسة مايوه شرعي ومضايقة عيوننا بيه!! هنا كله لابس بيكينى أو one piece".

وأضاف: "أحب أقولك إن فيه بنات وشباب زي الورد وكلهم واحد كانوا بيدافعوا عن مراتي وبيقولوا للناس دي انتو مرضى".

وتابع مصطفى: "أنا شايف اللي حصل ده عنصرية زيهم زي اللي بيقولوا للي لابسة لبس قصير ماتلبسيش وأكيد دول اللي برضه عندهم عنصرية اللون والدين !! ياريت كل واحد يبقى في حاله، إحنا فى 2020 يا ناس كفاية جهل".

المجلة الالكترونية

العدد 1077  |  آب 2024

المجلة الالكترونية العدد 1077