تحميل المجلة الاكترونية عدد 1077

بحث

بعد الهجوم عليها بسبب منشوراتها.. لقاء الخميسي ترد بطريقة حاسمة

بعد الهجوم عليها بسبب منشوراتها.. لقاء الخميسي ترد بطريقة حاسمة

لقاء الخميسي (1)


بعد تزايد التعليقات المهاجمة لها على منشوراتها بحسابها على إنستغرام، ردت الفنانة لقاء الخميسي على الانتقادات والإهانات التي توجه لها، بدءاً من انتقاد ملابسها وتصرفاتها وحتى التساؤل عن ديانتها وعلاقتها بالله.

وكتبت عبر حسابها على إنستغرام: "يا فنانة.. بتكتبي بالإنجليزي ليه؟ يا فنانة.. أنت بتلبسي مفتوح ليه ما تلمي نفسك! يووووه مالك لابسة مقفل كدا ليه؟ أنت قصيتي شعرك ليه ؟ شكلك وحش؟ إنتي طولتي شعرك ليه؟ شكلك بلدي!".

وتابعت: "أنتي بتنزلي بوست يوم الجمعة بدل ما تصلي؟ أنتي متصورة كدا ليه؟ فينك يا منصف؟ أنت سألت إيدك خالص! فستانك قرف وذوقك زفت. أنت على فكرة آخرتك جهنم.. اعرفي ربنا بقى! إيه دا انتي مسيحية والا مسلمة؟ أنتي سهرانه وبترقصي ومش حاسة بالناس! أنت معندكيش دم.. حسبُنا الله فيكي وفي أمثالك.. جهنم وبئس المصير، ما تحترمي سنك بقى وتتلمي! إنتي قدوة!".

أضافت: "أولاً أحب أوجه الشكر للناس اللي بتحبني زي ما أنا.. وجمهوري المهذب المحترم اللي مقدرني زي ما أنا ولو أحيانا اختلف معايا في الرأي لا يفسد في الود قضية بيننا شكراً. أما عن هؤلاء المتنمرين.. الكارهين للحياة والحب واحترام الآخر وتقبل الآخر.. يا جماعة صفحتي هي بيتي اللي فاتحاه لحبايبي وصحابي اللي بيحبوني زي ما أنا وأنا باحبهم. أما عن هؤلاء الكارهين الحاقدين اللي مالهومش لا شغل ولا مشغلة غير إهانة الناس وفرض آرائهم على الآخرين بدون أي احترام للحريات واختلاف الآراء والطبائع والأفكار يا جماعة وفروا وقتكم الثمين في شيء أهم من أنكم تتابعوا شخص مش بتحبوه".

وأضافت: "احتفظوا بطاقتكم الإبداعية في الإهانات والتنمر والألفاظ البذيئة والكره لنفسكم. المهم أنكم تبقوا كويسين لنفسكم وحياتكم وما تحاولوش. تملوا علينا آرائكم الجدلية. ما تضيعوش وقتكم الثمين مع حد مختلف عنكم وبيضايقكم. الحياة لا تحتمل. احفظوا وقتكم للمتعة والسعادة والتحقق بعيداً عن الهري والسُباب والتنمر.. يمكن تعيشوا أحسن. خليكم في حياتكم ودعوا الخلق للخالق. ما تنصبوش نفسكم المتحدث باسم الله.. كل واحد ليه حياته.. كل واحد يبص في ورقته".

المجلة الالكترونية

العدد 1077  |  آب 2024

المجلة الالكترونية العدد 1077