تحميل المجلة الاكترونية عدد 1077

بحث

بعد رسالته الحزينة لأم أولاده الراحلة.. ما القرار الذي اتخذه أحمد السعدني؟

بعد رسالته الحزينة لأم أولاده الراحلة.. ما القرار الذي اتخذه أحمد السعدني؟

أحمد السعدني وطليقته الراحلة

منذ رحيل طليقته وأم أولاده، يعيش الفنان أحمد السعدني حالة نفسية سيئة، يحاول الخروج منها بكل الوسائل المتاحة أمامه، إلا أنه دائما ما يتعرض للفشل ولا تجدي أي محاولة للخروج من أحزانه على رحيل طليقته.

وكان السعدني كتب منشورًا مطولًا عبر حسابه الرسمي على "فيسبوك،" حكى فيه معاناته بعد وفاة أم أولاده، ومحاولته كسر حالة الجمود بداخله، والتغلب على أحزانه، إلا أنه لم يسلم من هجوم المتابعين الذين لاموه على تطليقها مادام يحبها بهذا الشكل.

فعاد وكتب منشوراً آخر يوضح فيه أنه اتخذ قراراً سوف يطبقه على حياته المقبل من دون أن يضع في اعتباره أي تطاول أو انتقادات من متابعيه، فكتب قائلًا: "طول عمري مبيفرقش معايا كلام الناس وكنت بلوم صحابي زي أحمد فهمي مثلًا أنه بيقعد يشتم الناس اللي بتشتمه وأقوله أنت بتقرأ ليه أصلًا كبر دماغك!! عمري ما اهتميت أقرأ التعليقات السلبية أو يمكن كنت محظوظ إني مكنتش بشوفها أو يمكن مكنش حد بيغلط فيا!!".

وتابع: "الحقيقة معرفش الوضع كان إيه، لكن بعد البوست الطويل اللي أنا كتبته لصاحبة البوست حبيبتي وأم ولادي رحمة الله عليها، ومكنتش مهتم إن حد يقراه ولا كنت عايز أعرف رأي حضراتكم فيه!! لقيت صحابي قالولي إن في ناس شتمتني، استغربت لأن اللي اتربينا عليه إنه لا شماته في مواقف معينة.. بس مهتمتش برضه، لإن اللي فيا مكفيني اساسًا".

وأضاف: "النهاردة بالصدفة كنت داخل أكتب تعليق علي مدرب الأهلي الجديد، بحاول أكسر حالة الجمود اللي أنا فيها، والحمدلله فشلت فشل ذريع إني أكسرها، والفضل لناس المفروض إنهم متابعين ليا، المفروض برضه إنهم بيحبوني، يعني أمال متابعني ليه عشان يشتموني؟؟ .. كلام البعض واللي أعتقد مخدش منهم ٥ ثواني كتابة.. لكن الأكيد إنه خد وجع قلب وروح وخد من دمي وأعصابي اللي اتحرقوا كتير".

وتابع: "أنا لا حشتم ولا حعمل بلوك لحد ولا حقفل التعليقات، أنا حرجع زي ما كنت، أكتب وأنزل صور لنفسي ولأي حد بيحبني وشخص محترم حتي لو اختلف معايا.. ومش عايز الهري ده ينسيني أشكر كل حد قريب مني وقف جنبي في شدتي وكل بعيد كان بيدعي للغالية بالرحمة ولينا بالصبر .. والأهم إني اكتشفت وأنا بكتب السطر ده إني كسرت حالة الجمود فعلًا، الحمدلله.. والبوست اللي جاي حيكون عن المدرب، بس شكل حظه اداله فرصة معايا أشوفه في الماتشات.. إلى لقاء مش قريب غالبًا".

وكانت أمل سليمان طليقة الفنان أحمد السعدني توفيت مساء يوم الجمعة 9 آب (أغسطس) الماضي، بعد تعرضها لأزمة قلبية حادة؛ نُقلت على إثرها لأحد المستشفيات الخاصة في مدينة الشيخ زايد، قبل أن تلفظ أنفاسها الأخيرة هناك.

المجلة الالكترونية

العدد 1077  |  آب 2024

المجلة الالكترونية العدد 1077